آموزش نرم افزارهای کاربردی

وبلاگی برای یادگیری نرم افزارهای اتوکد، فتوشاپ، کورل دراو، تری دی مکس، راینو، رویت، spss، متلب

آموزش نرم افزارهای کاربردی

وبلاگی برای یادگیری نرم افزارهای اتوکد، فتوشاپ، کورل دراو، تری دی مکس، راینو، رویت، spss، متلب

آموزش ساخت انیمیشن ساده در 3dsmax

نرم افزارهای دیگر عمدتا به این دلیل مطرح شده اند که سبک تر از مکس هستند ولی سیستم های کامپیوتری در این یکی دو سال، بسیار سریع تر شده اند و نرم افزار تری دی مکس مجددا در حال تبدیل شدن به نرم افزار اول در زمینه تولید انیمیشن می باشد.

ضمنا در این آموزش فرض بر این است که همه شما یک آشنایی اولیه با نرم افزار ۳ds max دارید.

گام اول-ابزار لازم برای ساخت انیمیشن

در گام اول باید ببینید که هر ابزار کجاست و چه کاربردی دارد. در این آموزش ابزاری که شما به آن نیاز دارید در تصویر زیر آمده است:

نوارابزار (Toolbar) شامل move, rotate و scale می باشد (چرخاندن، جابجایی و مقیاس). به کمک این سه ابزار شما می توانید موقعیت، زاویه و مقیاس اشیا را در انیمیشن تغییر دهید.

کنترل پنل در سمت راست هم برای تولید و ویرایش شکل ها (گام دوم) به شما کمک می کند.

viewport ها که در وسط هستند، زوایای مختلف صحنه را به شما نشان می دهند (درواقع دوربین های با زاویه های مختلف هستند). و چند دکمه کمکی برای زوم بیشتر یا حرکت و چرخاندن دوربین در ابزار سمت چپ-پایین

گام دوم-ساخت یک مکعب

برای ساخت یک مکعب به بخش کنترل پنل در سمت راست بروید و دکمه teapot را پیدا کنید. وقتی که روی این دکمه کلیک می کنید، کنترل پنل تغییر می کند  گزینه Creation method پدیدار می شود. گزینه teapot یا قوری را انتخاب کنید و در داخل صحنه موس خود را در حالیکه کلیک را نگه داشته اید، بکشید. حال در قسمت parameters گزینه segment را به ۵ تغییر دهید (هر چه تعداد سگمنت ها بیشتر باشد، modifier های شما نرم تر اعمال می شوند)

گام سوم- استفاده از object modifiers

یا همان ویرایش کننده های اجسام در تری دی مکس. بعد از ساخت مکعب می توانید تغییرات مختلفی در آن ایجاد کنید. گزینه modify را در بالای کنترل پنل انتخاب کنید و از منوی modifier list گزینه Twist را انتخاب کنید(الان در قسمت object list می بینید که بخشی به نام twist اضافه شده است)

حال angle یا همان زاویه را افزایش دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. مکعب دور خودش می چرخد. وقتی آنطور که دوست داشتید تنظیمش کردید، گزینه twist را با کمک علامت سطل زباله کوچک در بخش کنترل پنل و زیر object list پاک کنید.

گام چهارم-افزودن متریال ها

با زدن دکمه m روی کیبورد، پنجره متریال باز می شود. برای هر کدام از اشیا در صحنه یک متریال بسازید و با کمک گزینه assign material to selection آن متریال ها را به اشیا اختصاص دهید. مثلا در اینجا می توانیم، گزینه opacity  زیر Blinn basic parameters را به ۵۰ افزایش دهیم تا حالت شیشه ای به خود بگیرد. اگر هم نتوانستید اشکالی ندارد.

گام پنجم-صحنه را رندر کنید

خیلی راحت دکمه F9 را بزنید تا ببینید صحنه شما در واقعیت چه شکلی است!

ادامه آموزش ساخت انیمیشن ساده در 3dsmax

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.