یکی از دغدغه های طراحان دکوراسیون داخلی، معماران و بطور کلی دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز، نحوه سه بعدی سازی، نورپردازی، متریال دهی و بطور کلی رندر گرفتن از یک آشپزخانه با کمک نرم افزار قدرتمند تری دی مکس می باشد. در این ویدیو نسبتا جدید که با دور تند ضبط شده است، شما با نگاه کردن به مراحل مختلف طراحی و ساخت یک آشپزخانه آشنا می شوید و خواهید دید که سه بعدی کردن و رندر در نرم افزار ۳ds max چقدر آسان خواهد بود.
نرم افزارهای دیگر عمدتا به این دلیل مطرح شده اند که سبک تر از مکس هستند ولی سیستم های کامپیوتری در این یکی دو سال، بسیار سریع تر شده اند و نرم افزار تری دی مکس مجددا در حال تبدیل شدن به نرم افزار اول در زمینه تولید انیمیشن می باشد.
ضمنا در این آموزش فرض بر این است که همه شما یک آشنایی اولیه با نرم افزار ۳ds max دارید.
در گام اول باید ببینید که هر ابزار کجاست و چه کاربردی دارد. در این آموزش ابزاری که شما به آن نیاز دارید در تصویر زیر آمده است:
نوارابزار (Toolbar) شامل move, rotate و scale می باشد (چرخاندن، جابجایی و مقیاس). به کمک این سه ابزار شما می توانید موقعیت، زاویه و مقیاس اشیا را در انیمیشن تغییر دهید.
کنترل پنل در سمت راست هم برای تولید و ویرایش شکل ها (گام دوم) به شما کمک می کند.
viewport ها که در وسط هستند، زوایای مختلف صحنه را به شما نشان می دهند (درواقع دوربین های با زاویه های مختلف هستند). و چند دکمه کمکی برای زوم بیشتر یا حرکت و چرخاندن دوربین در ابزار سمت چپ-پایین
برای ساخت یک مکعب به بخش کنترل پنل در سمت راست بروید و دکمه teapot را پیدا کنید. وقتی که روی این دکمه کلیک می کنید، کنترل پنل تغییر می کند گزینه Creation method پدیدار می شود. گزینه teapot یا قوری را انتخاب کنید و در داخل صحنه موس خود را در حالیکه کلیک را نگه داشته اید، بکشید. حال در قسمت parameters گزینه segment را به ۵ تغییر دهید (هر چه تعداد سگمنت ها بیشتر باشد، modifier های شما نرم تر اعمال می شوند)
یا همان ویرایش کننده های اجسام در تری دی مکس. بعد از ساخت مکعب می توانید تغییرات مختلفی در آن ایجاد کنید. گزینه modify را در بالای کنترل پنل انتخاب کنید و از منوی modifier list گزینه Twist را انتخاب کنید(الان در قسمت object list می بینید که بخشی به نام twist اضافه شده است)
حال angle یا همان زاویه را افزایش دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. مکعب دور خودش می چرخد. وقتی آنطور که دوست داشتید تنظیمش کردید، گزینه twist را با کمک علامت سطل زباله کوچک در بخش کنترل پنل و زیر object list پاک کنید.
با زدن دکمه m روی کیبورد، پنجره متریال باز می شود. برای هر کدام از اشیا در صحنه یک متریال بسازید و با کمک گزینه assign material to selection آن متریال ها را به اشیا اختصاص دهید. مثلا در اینجا می توانیم، گزینه opacity زیر Blinn basic parameters را به ۵۰ افزایش دهیم تا حالت شیشه ای به خود بگیرد. اگر هم نتوانستید اشکالی ندارد.
گام پنجم-صحنه را رندر کنید
خیلی راحت دکمه F9 را بزنید تا ببینید صحنه شما در واقعیت چه شکلی است!
نرم افزار ۳ds max یکی از بهترین نرم افزارها جهت سه بعدی سازی و مدلینگ اشیای پیچیده می باشد. در این پست، با کمک فیلم به شما نحوه ساخت و مدلینگ کابینت آشپزخانه و بطرز مشابه، ساخت کمد در تری دی مکس را آموزش خواهیم داد(سطح متوسط).
در این آموزش سطح متوسط نرم افزار تری دی مکس، به شما نحوه مدل سازی آبجکت های فضاهای داخلی معماری همچون قفسه یا کابینت آشپزخانه، به کمک editable poly را آموزش خواهیم داد.
این آموزش از دستور ساده Box و دستورات ساده دیگر تری دی مکس مثل: ring, loop, extrude, bevel و chamfer برای سه بعدی کردن استفاده می کند.
نکته مهم: اگر بدنبال یادگیری حرفه ای Vray، ۳dsmax و فتوشاپ برای معماری، طراحی داخلی و… هستید، از آموزش های متفرقه استفاده نکنید چون فقط فرآیند یادگیری شما را طولانی تر و غیر اصولی می کنند. کلاس های آموزشی هم بسیاری از مطالب را از قلم می اندازند و یا بعضا اساتید، دروس را به کمک یوتیوب و … آموزش دیده اند.
در این آموزش از تنظیمات Vray physical camera هم استفاده خواهیم کرد تا نور صحنه (یک اتاق کار) را بهتر تنظیم کنیم.
یک نکته مهم قبل از اینکه در تری دی مکس رندر بگیرید! اینکه برای ایجاد رندر طبیعی، باید از دنیای واقعی تقلید کنید. خیلی ساده است، به اطراف خودتان دقت کنید، مثلا وقتی نور خورشید بصورت مستقیم به داخل اتاق شما می تابد، شدت نور کجاها بیشتر است؟ رنگ اتاق شما که بدنه سفید دارد چگونه بنظر می رسد و …
نکته: ابتدا ویدیو زیر که یک نمونه از نورپردازی روزانه فضای داخلی است را ببینید و بعد به سراغ خواندن بقیه مقاله بروید:
برای رندر و شبیه سازی فضاهای داخلی حتما از specular و Glossiness بیشتری (نسبت به محیط بیرونی) استفاده کنید تا فضا شیک تر بنظر برسد و انعکاس نور در همه جا دیده شود (در فضاهای بیرونی Exterior به این موضوع نیازی ندارید).
برای این صحنه که قرار است توضیح دهیم ما از این ویژگی های متریال ها استفاده کرده ایم، خوب به تصاویردقت کنید:
ادامه مطلب طرز نورپردازی و رندر فضای داخلی در Vray
واژه دکوراتور داخلی در اواخر قرن نوزدهم اوایل قرن بیستم پدید آمده است. به آن دسته از دست اندرکاران گویند که که در تنظیم داخلی در سبکهای مختلف تخصص دارد. در این متن سبک اشاره به یک ترکیب بندی بر اساس یک تصویر از یک ایده خاص، زمان، مکان، و غیره به عنوان مثال: ویکتوریا، گرجستان، دکو، هنر مدرن، و غیره دارد.
جامعه طراحان داخلی آمریکا(ASID) طراح داخلی را چنین تعریف میکند: «متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی، با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزشهای رسمی کسب کرده است.»
رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می پردازد.معماری داخلی ” آفرینش فضا ” است. این رشته از سویی همانند معماری یا ساختمان و اجزای آن سروکار داردو از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می ورزد. عملگرایی و کار آمد بودن در عین زیبایی مهمترین هدف معماری داخلی است.
۴ سبک اصلی و پر رونق در دکوراسیون داخلی ایران عبارتند از:
دانش آموزان علاقه مند پس از گذراندن سال اول متوسطه می توانند وارد شاخه کاردانش شده و در رشته طراحی معماری داخلی تحصیل کنند و در صورت علاقه در دانشگاه نیز وارد شوند.
در کنار همه این موارد آموزشگاه های آزاد زیادی هستند که دوره های تخصصی طراحی داخلی را برگذار می کنند. آنهایی که نمی خواهند در طراحی داخلی تحصیل کنند، ولی به شغل طراحی داخلی علاقه دارند، می توانند این دوره ها را بگذرانند.
تعداد کل واحدها : ۱۳۴ واحد
دروس عمومی عبارتند از: